Vika lämmitysjärjestelmässä
Etsi lähin asentaja tai huoltoyhtiöViessmann-lämmitysjärjestelmä tekee työnsä lähes huomaamatta. Yleensä lämmitysjärjestelmän olemassaolo muistetaan vasta sitten, kun ilmenee vikoja ja huoneet jäävät kylmiksi. Jos Viessmann-lämmitysjärjestelmässä ilmenee vika, se näkyy laitteessa vikailmoituksena. Seuraavassa kerrotaan, miten tällaisen viestin ilmetessä on parasta toimia ja mitä toimintatapaa kannattaa noudattaa.
Toiminta vikailmoituksen sattuessa
Jos Viessmann-laitteessasi on jotain vikaa, lämmitysjärjestelmässä on vika. Tämä voi olla vika tai toimintahäiriö. Sitä ei missään tapauksessa saa jättää huomiotta. Pahimmassa tapauksessa sillä voi olla vakavia ja kalliita seurauksia. Siksi on sitäkin tärkeämpää puuttua tiettyihin seikkoihin, kun Viessmann-lämmitysjärjestelmäsi ilmoittaa viasta.
Missä vikailmoitus näkyy?
Tähän kysymykseen ei ole yleistä vastausta. Tämä johtuu siitä, että Viessmann-tuotteet näyttävät viat eri tavoin. Tuotekohtaiset tiedot löytyvät aina järjestelmän käyttäjän käyttöohjeista. Voit ladata ne helposti ja turvallisesti PDF-tiedostoina ViBooks-tietokannastamme.
Asianmukainen reagointi vikailmoitukseen
Perussääntö on: pysy rauhallisena. Jos näyttöön tulee vikailmoitus, tutustu ensin lämmitysjärjestelmän käyttöohjeisiin. Sieltä löydät yksityiskohtaiset ohjeet siitä, miten toimia. Useimmissa tapauksissa voit saada näkyviin tietyn vikakoodin. Merkitse se muistiin. Se on tärkeää asentajalle, johon sinun tulee ottaa yhteyttä Viessmann-lämmitysjärjestelmän vikatilanteessa. Myös laitteen sarjanumero on hyvä pitää käsillä. Löydät sen esimerkiksi lämmitysjärjestelmän tyyppikilvestä. Löydä lähin asentaja tai huoltoyhtiö täältä.
Kolme askelta vikatilanteessa
Jos Viessmann-lämmitysjärjestelmäsi ilmoittaa viasta, seuraa alla olevia ohjeita:
- Katso vian tyyppi.
- Merkitse vikakoodi ja sarjanumero muistiin.
- Ota yhteyttä huoltoyhtiöön tai LVI-asentajaan (löydä lähin asentajasi täältä)
Viessmann-lämmitysjärjestelmän korjaus
Kun olet merkinnyt muistiin kaikki tärkeät tiedot, anna ne asentajalle.
Omistajan tekemät virheelliset korjaukset voivat joskus johtaa vakaviin aineellisiin vahinkoihin. Siksi Viessmann-lämmitysjärjestelmän vian saa korjata vain pätevä ja valtuutettu huoltoyhtiö. Näin varmistetaan myös, että käytetään alkuperäisiä komponentteja ja että järjestelmä toimii moitteettomasti myös tulevaisuudessa.
Ota yhteyttä asentajaan ViCare-sovelluksen avulla
Viessmann ViCare -sovellus takaa suuremman turvallisuuden ja mukavuuden - myös vikailmoituksen sattuessa. Liikennevalojärjestelmä ilmoittaa, toimiiko Viessmann-lämmitysjärjestelmäsi oikein vai ei. Kun valo on vihreä, kaikki on kunnossa. Kun valo on keltainen, huolto on kesken. Punainen osoittaa, että lämmitysjärjestelmässä on vika tai häiriö. Tällöin näyttöön tulee myös vikailmoitus. Tämän sovelluksen suuri plussa on, että jos vika ilmenee, asentajalle ilmoitetaan siitä automaattisesti. Ehtona kuitenkin on, että olet antanut huoltoluvan omistamaasi laitteeseen. Tämä onnistuu helposti kahdella klikkauksella. Tämän jälkeen asentaja voi tarkastella järjestelmän tietoja ja reagoida välittömästi, jos Viessmann-lämmitysjärjestelmässäsi ilmenee vika.
Useimpia vuodesta 2004 lähtien asennettuja Viessmannin kaasu- ja öljylämmitysjärjestelmiä sekä vuodesta 2010 lähtien asennettuja lämpöpumppuja ja vuodesta 2016 lähtien asennettuja kiinteän polttoaineen lämmitysjärjestelmiä voidaan valvoa edullisesti, helposti ja nopeasti ViCaren avulla.